Poziția Asociației Lucrătorilor în Industria Spectacolelor – A.L.I.S. cu privire la schema de granturi pentru sectorul cultural

Poziția Asociației Lucrătorilor în Industria Spectacolelor – A.L.I.S. cu privire la schema de granturi pentru sectorul cultural

Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolelor a fost una dintre organizațiile care a făcut parte din grupul de lucru format de Guvern pentru elaborarea unei scheme de ajutor de stat pentru sectorul cultural.În această calitate, dar și în toate discuțiile noastre, publice și private, am susținut nevoia definirii unei scheme de ajutor care să susțină cu prioritate organizarea unor evenimente în perioada imediat următoare.În acest sens, A.L.I.S. a transmis, atât în cadrul grupului de lucru cât și ulterior printr-o scrisoare adresată Ministrului Culturii, o serie de măsuri de sprijin pentru acest sector, care nu se regăsesc în propunerea anunțată ieri de Guvern.

Aceste măsuri ar fi încurajat organizarea unor evenimente de dimensiuni mai mici (300-500-1000 de persoane) în perioada care urmează (lunile următoare, odată cu posibilitatea reluării evenimentelor cu public), stimulând astfel circulația banilor în piață, pe verticală, de la organizatorii de evenimente la companiile de scenotehnică și respectiv lucrători. Lista de propuneri transmise de A.L.I.S. la solicitarea Ministerului Culturii poate fi consultată aici: https://alis.org.ro/…/Propunere-schema-ajutor-de-stat…

Menționăm, totodată, că aceste consultări au avut loc în perioada septembrie-octombrie, luni în care numărul de cazuri zilnice era substanțial redus față de situația actuală (1000-2000 cazuri zilnice) și în care exista perspectiva organizării unor evenimente, chiar și cu restricții.Având în vedere situația epidemiologică actuală din România, schema de ajutor de stat propusă de Guvern, care sprijină direct organizatorii de evenimente de mari dimensiuni și doar indirect artiștii independenți, lucrătorii, companiile de scenotehnică, are nevoie de îmbunătățiri substanțiale pentru a putea constitui o variantă reală de sprijin pentru acest sector.În contextul actual al creșterii exponențiale a numărului de cazuri la nivel național, perspectivele organizării unor evenimente de orice dimensiune în perioada următoare sunt reduse. Astfel, granturile acordate conform actualei scheme permit companiilor beneficiare, care reprezintă doar o mică parte din acest ecosistem, să blocheze banii acordați, neavând obligația de a-i reinvesti rapid în evenimente și de a sprijini la rândul lor alți operatori și furnizori de servicii. În plus, această schemă poate duce la un dezechilibru major în piață, companiile beneficiare putându-se transforma, în momentul reluării activității, într-un for decizional, practic un intermediar între Guvern și restul sectorului cultural, care va putea decide cine va fi sau nu ajutat, contractat, sprijinit, neavând nicio obligație de a folosi grantul acordat în perioada imediat următoare și, mai mult, având posibilitatea de a folosi banii primiți în detrimentul unor operatori din domeniu (ex. companiile de scenotehnică), prin achiziția de echipamente tehnice.

Prin urmare, transmitem pe această cale, cererea de regândire a schemei de ajutor de stat prin acordarea unui sprijin direct tuturor operatorilor din sectorul cultural, astfel:

– echilibrarea procentelor oferite din vanzarea de bilete in 2019 a festivalurilor și organizatorilor de concerte la 25%;

– oferirea unor granturi în valoare de 20% din pierderile pe cifra de afaceri pentru orice altă companie/organizație implicată în activitățile culturale, care nu se încadrează în măsurile de sprijin destinate specific organizatorilor;

– includerea PFA-urilor și a altor profesioniști așa cum sunt definiți de Codul Muncii pe lista entităților eligibile pentru microgranturi.

Considerăm că bugetul anunțat în declarațiile de presă de ieri de Ministrul Culturii, respectiv 100 milioane euro, poate acoperi aceste nevoi, luând în calcul cifra de afaceri a firmelor din sectorul cultural care au depus cereri pentru granturile de capital de lucru și valoarea totală a biletelor vândute în România conform statisticilor celor mai mari companii de ticketing

.În încheiere, aducem aminte că ne aflăm la finalul unui an extrem de greu pentru industria de evenimente, la aproape un an distanță de la impunerea primelor restricții acestui domeniu, un an în care veniturile lucrătorilor și a altor operatori din domeniu s-au redus dramatic, unii dintre aceștia aflându-se la limita subzistenței.Așa cum am menționat public încă de la înființarea A.L.I.S., considerăm că singura modalitate de a trece peste această perioadă tulbure cu efecte grave asupra unui sector definit în cadrul conferinței de ieri drept “motor de dezvoltare al comunității”, este SOLIDARITATEA de grup: organizatori, lucrători, companii de scenotehnică, furnizori de servicii conexe, public. Sprijinirea doar uneia sau alteia dintre aceste entități nu constituie un sprijin real pentru un domeniu care funcționează într-o strânsă interdependență – pe verticală și pe orizontală. Victoriile și succesul într-o astfel de situație nu pot fi decât cele colective, care servesc interesul comun, al nostru al tuturor.

#UnitedWeStand

#DividedWeFall