COMUNICAT DE PRESĂ

Sprijin urgent și direct pentru operatorii din sectorul cultural

Rezumatul discuțiilor din conferința de presă pe tema schemei de ajutor de stat lansată de Ministerul Culturii

A.L.I.S. – Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolelor a participat astăzi la o conferință de presă cu privire la schema de ajutor de stat lansată de Ministerul Culturii în cursul acestei săptămâni, cu scopul de a sublinia lipsurile existente în actuala formă a acestei scheme și pentru a prezenta rezultatele discuțiilor purtate în ultimele luni cu Ministerul Culturii.

Schema de ajutor de stat lansată în dezbatere publică în cursul acestei săptămâni de Ministerul Culturii este o schemă de relansare a activităților în sectorul cultural, o schemă discutată și contestată în luna noiembrie și pusă în discuție în cadrul unui grup de lucru constituit în noiembrie 2020 la Ministerul Culturii. În urma discuțiilor cu zeci de reprezentanți ai sectorului, aceștia au subliniat în repetate rânduri importanța lansării de urgență și cu prioritate a unei scheme de compensare/ajutor direct către operatorii din sectorul cultural (artiști, manageri, producători, tehnicieni, lucrători, firme de scenotehnică), în paralel sau înainte de lansarea unei scheme dedicate organizării de evenimente culturale.

La aproape un an distanță de la primele restricții impuse industriei de evenimente, o schemă de relansarea a evenimentelor culturale (în condițiile în care nu există o perspectivă clară a momentului în care acestea vor putea fi reluate) nu acoperă nevoile urgente ale unui sector aflat în moarte clinică. Existența unei scheme de relansare a sectorului este importantă și necesară, dar numai în paralel cu o serie de măsuri de compensare directă a pierderilor suferite de operatorii culturali, care să îi ajute să supraviețuiască până în momentul relansării evenimentelor.

Propunerile formulate în cadrul grupului de lucru în lunile noiembrie-decembrie 2020 au subliniat cu prioritate această problemă urgentă, pe care Ministerul Culturii a catalogat-o drept „o problemă economică, nu culturală”, declinându-și responsabilitatea în gestionarea unei crize a sectorului cultural și alegând să reprezinte, în fața ministerelor responsabile de acordarea sprijinului financiar, doar o parte a sectorului cultural, în defavoarea celorlalte.

Mai jos, vă prezentăm rezumatul discuțiilor purtate astăzi în conferința de presă:

  • Actuala schemă de ajutor de stat este prezentată ca o schemă salvatoare pentru întreg sectorul cultural, dar ea este utilă doar pentru o parte specifică a acestuia (festivaluri, librării, edituri) și nu rezolvă problema urgentă existentă în acest domeniu și anume asigurarea continuității activității celei mai mari părți a sectorului până în momentul în care evenimentele vor putea fi reluate. 30% din forța de muncă specializată din acest sector deja a fost pierdută.
  • Propunerile de completarea a schemei lansate în luna noiembrie formulate în cadrul grupului de lucru (care au la bază compensarea pierderilor) nu au fost introduse de Ministerul Culturii în actuala schemă, ci au fost redirecționate (la o lună după finalizarea discuțiilor) către Ministerul Finanțelor și Ministerul Economiei, fără o perspectivă clară asupra momentului în care vor putea fi implementate.
  • Schema de ajutor de minimis – propusă în cadrul pachetului de sprijin anunțat de Ministerul Culturii – se adresează unui număr limitat de beneficiari (5.000 – în condițiile în doar la CREDIDAM sunt înregistrați peste 16.000 de membri cotizanți) și doar celor organizați ca ONG sau SRL, nu persoanelor fizice înregistrate ca PFA, II sau cu contracte pe drepturi de autor – care sunt, în fapt, cele mai comune forme de organizare juridică pentru sectorul cultural.
  • Propunerea de introducere a codurilor CAEN specifice industriei de evenimente în schema de ajutor de stat pentru HoReCa nu este realizabilă și presupune schimbări fundamentale care ar trebui aduse actualei scheme pentru a cuprinde și industria de evenimente.
  • Lansarea unei scheme de sprijin direct pentru lucrătorii din sector a fost o prioritate pentru majoritatea statelor europene încă din vara/toamna anului trecut, la nivel european o astfel de schemă fiind deja funcțională de mai multe luni de zile, pe când în România ea nu este considerată o urgență nici la un an de la impunerea primelor restricții.
  • Lucrătorii, artiștii independenți, producători, manageri de artiști nu solicită sprijin financiar de la Ministerul Culturii. Solicită o reprezentare echitabilă în fața ministerelor responsabile pentru acordarea unui sprijin financiar, o abordare care prioritizează salvarea forței de muncă din sectorul cultural – actori, artiști vocali, instrumentiști, dansatori, tehnicieni, manageri, companii de scenotehnică și alte categorii de lucrători și o atitudine onestă și empatică pentru situația dramatică în care se află majoritatea lucrătorilor din acest sector, un sector ale cărui interese ar trebui să le reprezinte – în locul aroganței pe care le-o conferă poziția de putere în care (temporar) se află.

La conferința de presă au luat cuvântul:

Daniel Klinger – A.L.I.S. – Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolelor

Bogdan Nedelcu – A.L.I.S. – Asociația Lucrătorilor în Industria Spectacolelor

Răzvan Ailenei – Asociația MUZE – Asociația pentru Teatru, Film, Muzică și Dans

Mișu Cernea – Patronatul Producătorilor, Organizatorilor de Spectacole și Impresarilor Artistici din România

Cristian Beiu, Alex Tomulescu – reprezentanți ai managerilor și organizatorilor de spectacole

Ciprian Miclea – reprezentant al firmelor de scenotehnică

Tudor Chirilă – actor, muzician

Mulțumim pentru deschidere și sprijinul acordat în organizarea conferinței de presă: McCann Romania.